LEZINGENREEKS: Indonesië in al zijn facetten

Aanvullend op de twee exposities, wordt een viertal lezingen georganiseerd die deskundigen aan het woord laat over hun vakgebied dat van ver of dichtbij betrekking heeft op de Indonesische omgeving. De lezingen zijn breed toegankelijk voor een geïnteresseerd publiek.

Sprekers

Voorlopig staan volgende gastsprekers vast:

Donderdag 12 oktober 2017

Prof. Dr. Ir. Stefaan De Neve – Department of Soil Management Universiteit Gent

Professor Stefaan De Neve vertelt over zijn onderzoek in Indonesië, dat vooral focust op landbouw, biologische teelten en dergelijke meer.

Johan Vandorpe – Program Advisor sustainable chain development Vredeseilanden

Biologische Fair Trade rijst uit Indonesië / Java

Op Java in Indonesië wordt er biologische Fair Trade rijst geproduceerd. Deze Sunria-rijst toont aan dat rijstproductie heel goed kan zorgen voor mens, milieu en economie. De biologische rijst Sunria is verkrijgbaar in veel biowinkels en biosupermarktens in België. Het project had als doel om meer biologische rijstteelt op Java te brengen. Tegelijkertijd moesten de boerenfamilies van deze rijstproductie en rijsthandel een waardig inkomen kunnen verdienen. Biofresh, de Belgische grootdistributeur voor bio, zette een samenwerking op tussen boeren, privéhandelaars, consumenten en de lokale overheid. Ook de Vlaamse ngo Vredeseilanden was nauw betrokken om van dit project een succes te maken. De boeren telen niet alleen de rijst, ook de verwerking en verpakking gebeuren in de dorpen.

“De aanpak voor de teelt van deze rijst geeft revolutionaire resultaten, zonder gebruik van chemie of spitstechnologie.”

“De boeren zaten al decennia vast in een vicieuze cirkel van armoede, we introduceerden voor de export de standaarden van eerlijke handel en moedigden hen aan om duurzamer te telen. De boeren besparen nu de helft water, de teelt stoot minder broeikasgassen uit, ze versterken de biodiversiteit en vruchtbaarheid van het land. Hun oogst is gestegen met 78 procent! Als consument is Sunria-rijst dus niet alleen geteeld uit een vruchtbare bodem en niet chemisch behandeld, het is ook een mooie keuze om het milieu en de lokale boeren te helpen.”

Donderdag 19 oktober 2017

Ludo Wauters

Reizen naar Indonesië: iedereen kent wel de paradijselijke eilanden Java en Bali, maar Indonesië heeft nog zoveel meer te bieden!

Kom naar deze reisavond om ideeën op te doen over verre droomreizen naar Zuidoost-Azië!

Ludo is al 31 jaar actief in Indonesië. Ondertussen is hij ook 23 jaar mede eigenaar van Prambanan Guesthouse in Yogyakarta en begeleider van groepsreizen. Hij woont ook hoofdzakelijk in Yogyakarta. Sinds 7 jaar ontwerpt hij ook reizen op maat door heel Indonesië. Hij kent de verschillende eilanden als zijn broekzak.

Donderdag 2 november 2017

Prof. Dr. Jeroen Adam – Department of Conflict and Development Studies Universiteit Gent

Jeroen Adam bespreekt de proliferatie van cultuur/adat in het Indonesië na de Nieuwe Orde. Hierbij weegt hij het potentieel inclusieve en exclusieve karakter van adat in een proces van democratisering af.

Paul Catteeuw – Em. lecturer Intercultural Communication & researcher Intangible Cultural Heritage Karel de Grote Hogeschool

Missionering en Unesco: de begrafenisrituelen van de Toraja

De begrafenisrituelen bij de Toraja (Sulawesi – Indonesia) zijn heel speciaal, haast uniek te noemen. Een aanvraag om de begrafenissites op de UNESCO-lijst van world heritage te plaatsen werd niet gehonoreerd, omdat de de gebruiken te fel zouden gewijzigd zijn vanaf de missionering die in 1913 een aanvang nam. Maar klopt dit wel? Heeft men hier niet het materiële aspect met met het immateriële gemengd? En zijn de gebruiken niet net blijven bestaan omwille van de aanwezigheid van de christelijke missionarissen? In- en acculturatie hebben hier een duidelijke rol gespeeld. En gebruiken zijn nu eenmaal dynamisch. Misschien is een nieuwe aanvraag bij UNESCO wel op zijn plaats.

Donderdag 9 november 2017

Marita de Sterck – Antropologe en jeugdauteur

Wreed schoon, volkssprookjes op reis.

Volkssprookjes zijn reizigers. Ze verbinden generaties en culturen en nodigen uit om elkaar te verkennen. In ‘Wreed schoon’ (Polis) verzamelde antropologe Marita de Sterck een bont palet van niet-verkinderlijkte volkssprookjes uit 40 culturen die België en Nederland bewonen. Jonas Thys zette de ongecensureerde teksten om in confronterende beelden. Tijdens haar lezing zoomt de auteur in op de verbindende kracht van volksverhalen en maak je kennis met Cinderella’s uit alle continenten, ghouls, duivels en heksen, slimme dappere vrouwen, liefde en lust in alle tinten van de wereld. Ook twee bijzondere volksverhalen uit Indonesië komen aan bod.

Prof. Dr. Eva De Clercq – Vakgroep Talen en Culturen – India Universiteit Gent

Ramayana en Mahabharata in Indonesië

Het Ramayana en het Mahabharata worden beschouwd als de Indische evenknie van de klassieke Griekse epen. Het Ramayana vertelt het verhaal over een prins, Rama, wiens geliefde Sita ontvoerd wordt door een demonenkoning, Ravana. Het Mahabharata handelt over de bloedige strijd tussen twee clans binnen eenzelfde familie. De oudste versies van deze verhalen werden eeuwen voor onze jaartelling gecomponeerd in het Sanskrit. Doorheen de geschiedenis bleven deze verhalen echter tot de verbeelding spreken van de bevolking, tot ver buiten het Indische subcontinent. Kunstenaars integreerden episodes in hun kunstwerken, dichters creëerden hun eigen adaptaties in diverse Aziatische talen. Ook in Indonesië vinden we deze verhalen verhalen terug, in de literatuur, beeldende kunsten en in de podiumkunsten. Tijdens deze lezing, wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste adaptaties en hun bijzonderheden.

Praktisch

De lezingen worden steeds op donderdagavond gehouden in de lokalen van het cultuurcentrum in de Zebrastraat.

Voor wie
Studenten en Personeel, Gentenaars en geïnteresseerden